Kompendium wiedzy na temat
San PEDRO
(Wachuma, Pachanoi, Achuma/Huachuma, Aguacolla, Gigantón, El Remedio)
2-(3,4,5-trimetoksyfenylo)etyloamina
C11H17NO3
Spis Treści
01. Wprowadzenie | 02. Doznania | 03. Działanie | 04. Korzyści i zagrożenia | 05. Zastosowanie terapeutyczne | 06. Rozwój osobisty | 07. Mikrodozowanie | 08. Kwestie etyczne | 09. Historia | 10. FAQ | 11. Przypisy
Spis Treści
01. Wprowadzenie
02. Doznania
03. Działanie
04. Korzyści i zagrożenia
05. Zastosowanie terapeutyczne
06. Rozwój osobisty
07. Mikrodozowanie
08. Kwestie etyczne
09. Historia
10. FAQ
11. Przypisy
Wprowadzenie
01
Wachuma (Trichocereus/Echinopsis pachanoi) to cienki, kolumnowy kaktus pochodzący z gór Andów w Ameryce Południowej (Argentyna, Boliwia, Kolumbia, Chile, Ekwador i Peru), który zawiera aktywny środek – meskalinę. Tradycyjnie kaktus San Pedro jest spożywany samodzielnie lub z innymi roślinami w ceremonialnym wywarze zwanym cimora. Chociaż jego używanie jako środka psychodelicznego jest technicznie nielegalne w Stanach Zjednoczonych, sama roślina może być ozdobą podwórzy i ogrodów w całym kraju. Można ją również znaleźć w dużych ilościach na marketach w Peru (jako San Pedro, Wachuma Huachuma), Boliwii (jako Achuma) i Ekwadorze (jako Aguacolla lub Gigantón).
Chociaż kaktusy San Pedro i Pejotl (który również zawiera meskalinę) od tysiącleci są częścią ludzkiej kultury, a meskalina – psychoaktywna substancja w nich zawarta – od wieków wpływa na ludzką świadomość i wciąż otacza wieloma tajemnicami tą niezwykłą relację.
Pierwsze naukowe próby zgłębienia tajemnicy meskaliny podjął w 1886 roku niemiecki farmakolog Louis Lewin, skupiając się na Pejotlu. Mimo upływu ponad wieku, nadal brakuje nam pełnego zrozumienia psychologicznych aspektów jej działania. Dane zgromadzone podczas eksperymentów klinicznych z meskaliną w pierwszej połowie XX wieku nie dają pełnego obrazu tego fenomenu. Samo stwierdzenie, że meskalina jest naturalnie występującym alkaloidem, niewiele wyjaśnia o jej głębokiej więzi z ludzkością na przestrzeni dziejów.
Wiedza rdzennych kultur Ameryki Północnej i Południowej, dla których kaktusy zawierające meskalinę od wieków są świętymi roślinami, może stanowić klucz do odkrycia tajemnic tej niezwykłej substancji. Szamani tych kultur posiadają praktyczną wiedzę na temat meskaliny, przekazywaną z pokolenia na pokolenie. To właśnie ich doświadczenie i zrozumienie głębi relacji łączącej człowieka z meskaliną może nam pomóc w odkrywaniu jej potencjału i właściwości.
Połączenie naukowej dociekliwości z mądrością rdzennych tradycji może utorować drogę do nowego, holistycznego zrozumienia meskaliny. To z kolei może otworzyć drzwi do nowych możliwości w medycynie, psychologii i duchowości.
Meskalina to nie tylko psychoaktywna substancja, ale też swego rodzaju dar natury, oferujący nam nowe perspektywy i możliwości. Chociaż wciąż wiele tajemnic otacza jej wpływ na człowieka, jedno jest pewne: dalsze badania i otwarta dyskusja na ten temat mogą przynieść wiele korzyści dla całej ludzkości.
DOZNANIA
02
San Pedro to silny środek psychodeliczny, a ceremonia San Pedro może być intensywna i silna, zarówno w pozytywny jak i negatywny sposób. Chociaż każdy przechodzi przez unikalne i indywidualne doświadczenie, istnieją pewne ogólne elementy, których można się spodziewać.
Czego oczekiwać
Po spożyciu San Pedro większość ludzi zaczyna odczuwać efekty w ciągu 15-40 minut, ale osiągnięcie szczytu może zająć nawet do trzech godzin. Schodzenie może trwać kolejne trzy godziny, możesz nadal odczuwać pewne efekty, takie jak zmęczenie i zmiany w percepcji, przez kilka godzin po ceremonii, a całe doświadczenie zwykle trwa około 10 godzin.
San Pedro zwykle pozostawia również trwały afterglow, który może utrudniać zasypianie po ustąpieniu efektów. [1] Afterglow to stan podwyższonej świadomości i zrozumienia, który może trwać przez kilka dni po ceremonii.
Wiele osób jest zaskoczonych tym, jak San Pedro (meskalina w ogóle) różni się od innych psychodelików, których próbowały. Na przykład San Pedro może sprawić, że poczujesz się zrelaksowany i masz pełną kontrolę nad sobą, nawet jeśli masz mocne doświadczenie. [2][3][4][5][6] Jeden użytkownik porównał działanie San Pedro do MDMA, ale stwierdził, że było to “bardziej niesamowite”.
Kiedy pierwsze efekty San Pedro zaczynają działać, często odczuwa się senność lub zawroty głowy, często z towarzyszącym uczuciem mrowienia lub elektryczności w żyłach. [7][5] W początkowej fazie doświadczenia często występują mdłości, wymioty i pocenie się.[8]
San Pedro zazwyczaj wywołuje efekty wizualne, takie jak wiry kolorowego światła, błyski w polu widzenia, wzory kalejdoskopowe. Mają również miejsce doświadczenia wyjścia z ciała, synestezja (np. “słyszenie” kolorów i “widzenie” dźwięków), łagodna depersonalizacja i zaburzenia świadomości przestrzennej.San Pedro może również powodować podwyższenie wrażliwości na piękno. Osoby doświadczające tego efektu mogą bardziej doceniać piękno natury, sztuki i innych rzeczy wokół siebie.
Wszystko to często prowadzi do jasnych i spójnych myśli, samorealizacji, empatii i euforii. Jednak “trudne doświadczenie” i objawy dysforyczne mogą być bardziej powszechne wśród osób, które nie zwracają uwagi na nastawienie i otoczenie oraz/lub mają historię chorób psychicznych.[14]
Ceremonie San Pedro
Ze względów bezpieczeństwa i etycznych najlepiej jest doświadczyć San Pedro w kontekście ceremonii z doświadczonym curandero (uzdrowicielem). Ceremonie San Pedro stają się coraz bardziej popularne zarówno w Ameryce Południowej, jak i w krajach zachodnich. Jest to spowodowane rosnącym zainteresowaniem psychodelikami i tradycyjnymi praktykami uzdrawiania.
Ceremonie często trwają całą noc i są powtarzane przez kilka dni. Oprócz San Pedro, curanderos mogą używać innych roślin, w tym innych kaktusów i sukulentów, np: lycopods (clubmosses), datura, brugmansia, and Isotoma/Hippobroma longiflora (zwana Gwiazda Betlejemska ).[8][7][15][16][17]
Ceremonie tradycyjnie skupiają się wokół “ołtarza uzdrawiania” lub mesy, która pokryta jest “przedmiotami mocy” – starożytnymi artefaktami, kamieniami, krzyżami, obrazami świętych i innymi. Są one zwykle podzielone na trzy strefy lub pola (campos). Campos to trzy strefy lub pola, na które podzielony jest ołtarz uzdrawiania. Campos są związane z różnymi aspektami energii, takimi jak życie, śmierć i równowaga.[8][15][18]
Przed spożyciem San Pedro uczestnicy ceremonii są “oczyszczani” kąpielą wodzie z dodatkiem ziół i kwiatów (baño de florecimiento) a często również wąchają tytoń. Następnie każda osoba jest diagnozowana i leczona przez uzdrowiciela, co może obejmować przywoływanie duchów zarówno z andyjskiej, jak i chrześcijańskiej kosmologii oraz przesuwanie miecza lub laski nad pacjentem w formie krzyża.[8][19]
W niektórych tradycyjnych ceremoniach leczniczych, zwłaszcza w Ameryce Południowej, świnka morska jest wykorzystywana jako zwierzę ofiarne w celu zdiagnozowania lub wyleczenia choroby. Zwierzę jest przenoszone nad ciałem chorego, a następnie zabijane i rozcinane. Na podstawie wyglądu wnętrzności świnki morskiej uzdrowiciel może określić przyczynę choroby i zalecić odpowiednie leczenie.[19][15]
Praktyka ta jest kontrowersyjna i uważana przez wielu ludzi za etycznie wątpliwą. Jednak dla niektórych społeczności jest to ważny element tradycyjnej medycyny i kultury.
Ostatecznie, to San Pedro jest uważany za źródło uzdrowienia. Uzdrowiciel jest po prostu narzędziem, które pomaga uczestnikom ceremonii połączyć się z energią rośliny i otrzymać od niej uzdrowienie.
W tradycyjnej ceremonii ciało i umysł są traktowane jako jedność. Szamani nie tylko rozpoznają medyczne przyczyny choroby, ale też szukają jej duchowych podstaw.[8][1][16] Współcześni praktycy ceremonii San Pedro stosują podejście psychosomatyczne, uważając, że choroba jest często wynikiem negatywnych emocji. Roślina pomaga pacjentom dostrzec i zrozumieć źródło tych emocji, co może być pierwszym krokiem do uzdrowienia.[20][21]
Wybierz się z nami w podróż i razem uwolnijmy psychodeliki
Dołącz do naszego darmowego newslettera, w którym okazjonalnie będziemy zamieszczać najistotniejsze wiadomości od nas.
Działanie
03
Farmakologia
San Pedro zawiera bardzo różne stężenia meskaliny, która jest najbardziej skoncentrowana w zewnętrznej, najbardziej zielonej warstwie miąższu kaktusa.[9][7][22][23][24][25][26][27] Podobnie jak MDMA i 2-CB, meskalina jest fenyloetyloaminą, co stawia ją w innej kategorii psychodelików niż tryptaminy (psylocybiny, DMT) i ergotaminy (LSD, LSA). Inne fenetylaminy, które występują w kaktusie takie jak: hordeina, anhalonydyna (ang. anhalonidine), anhalonina, trichoceryna (ang. trichocerine), tyramina to związki chemiczne mniej znane niż meskalina[22][26] Chociaż uważa się, że ich działanie jest drugorzędne lub znikome w porównaniu do meskaliny, mogą one odpowiadać za niektóre z rzekomych korzyści leczniczych San Pedro. Na przykład, hordeina jest antybiotykiem, a anhalonydyna ma łagodne działanie uspokajające.[28]
Powiązanie z receptorami
Meskalina wiąże się z praktycznie wszystkimi receptorami serotoninowymi w mózgu, ale ma silniejsze powinowactwo do receptorów 1A i 2A/B/C.
Receptor serotoninowy 1A jest zaangażowany w wiele procesów mózgowych, w tym regulację nastroju, lęku i agresji. Receptory serotoninowe 2A/B/C są zaangażowane w percepcję, halucynacje i mistyczne doświadczenia.
Receptory serotoninowe to białka znajdujące się na powierzchni komórek w mózgu i całym ciele. Meskalina, podobnie jak inne psychodeliki, może wiązać się z tymi receptorami i aktywować je, wysyłając sygnały do mózgu, które mogą powodować zmiany w percepcji, nastroju i myśleniu.
Podobnie jak prawie wszystkie psychodeliki, efekty psychodeliczne meskaliny są prawdopodobnie spowodowane jej działaniem na receptory serotoninowe 2A.[29]
Meskalina ma również powinowactwo do receptorów dopaminowych, zarówno jako selektywny inhibitor wychwytu zwrotnego dopaminy, jak i jako agonista receptorów dopaminowych.[30]
Serotonina i dopamina to dwa neuroprzekaźniki, które odgrywają ważną rolę w wielu procesach mózgowych, w tym w regulacji nastroju, percepcji i funkcji poznawczych. Enteogeny, takie jak meskalina, mogą powodować zmiany w percepcji, nastroju i myśleniu poprzez interakcję z receptorami serotoninowymi i dopaminowymi w mózgu.
Receptor serotoninowy 2A jest uważany za główny receptor odpowiedzialny za psychodeliczne działanie meskaliny. Aktywacja receptorów serotoninowych 2A może prowadzić do zwiększonej aktywności w obszarach mózgu związanych z percepcją, emocjami i wyobraźnią.
Receptory dopaminowe są również zaangażowane w działanie meskaliny. Meskalina może działać jako selektywny inhibitor wychwytu zwrotnego dopaminy (SSRI), co oznacza, że zwiększa poziom dopaminy w mózgu. Meskalina może również działać jako agonista receptorów dopaminowych, co oznacza, że bezpośrednio aktywuje receptory dopaminowe.
Aktywacja receptorów dopaminowych może prowadzić do zwiększonej energii, motywacji i przyjemności. Może również prowadzić do zmian w percepcji i myśleniuReceptor serotoninowy.
Dawkowanie
Nie ma możliwości, by stwierdzić ile meskaliny zawiera kaktus na podstawie oceny wizualnej, co może utrudnić znalezienie odpowiedniej dawki, zwłaszcza biorąc pod uwagę zmienność San Pedro. Zaledwie 50g suszonego kaktusa może zawierać 150mg meskaliny (dawkę progową) lub aż 1150mg meskaliny (potencjalne przedawkowanie).[27] Najlepiej pracować z wykwalifikowaną osoba, która prowadzi ceremonię San Pedro, aby upewnić się, że otrzymamy odpowiednią dawkę.
KORZYŚCI I ZAGROŻENIA
04
Potencjalne korzyści
San Pedro to potężny środek uzdrawiający i transformujący, który od wieków jest używany przez rdzenne ludy Ameryki w ceremoniach szamańskich. Dla wielu osób podróż z San Pedro to głębokie doświadczenie samopoznania i połączenia ze wszechświatem. Meskalina, substancja aktywna w San Pedro, jest znana z uaktywniania współczucia i wdzięczności oraz łagodzenia zaburzeń psychicznych, takich jak lęk, depresja, PTSD i uzależnienie.
Meskalina to substancja psychoaktywna, która może mieć szereg korzyści dla zdrowia psychicznego i fizycznego. Meskalina ma potencjał, aby być pomocna w rozwiązywaniu problemów, zwiększaniu kreatywności, poprawie świadomości ekologicznej i uczeniu się. W tradycyjnym zastosowaniu meskalina była również wykorzystywana do leczenia wielu dolegliwości, w tym ukąszeń węży, ran, chorób skóry i bólu.
Potencjalne zagrożenia
Z uwagi na swój status jako substancji kontrolowanej na świecie, badania nad potencjałem szkodliwym meskaliny, zwłaszcza długoterminowym, były ograniczone. Nigdy nie zidentyfikowano dawki śmiertelnej, prawdopodobnie dlatego, że jest ona zbyt wysoka, aby można ją było przyjąć przypadkowo. [31].
Ważne jest, aby ściśle monitorować dawkowanie. Według strony Erowid Mescaline Dosage, maksymalna bezpieczna ilość na silne doświadczenie to około 500 mg San Pedro. [32] Jednak dawkowanie zależy od metody konsumpcji. W przypadku czystych ekstraktów z San Pedro, Erowid wskazuje, że maksymalne dawkowanie jest znacznie niższe – gdzieś pomiędzy 75 a 100 mg.
Badanie z 2005 roku dotyczące ceremonialnego używania Pejotlu wśród rdzennych Amerykanów wykazało, że nie ma ono negatywnych długoterminowych skutków. [33] Należy jednak zauważyć, że jego używanie w innych kontekstach może nie być tak bezpieczne (pamiętaj: nastawienie i otoczenie). Późniejsze badania wykazały związek między wcześniejszymi problemami psychicznymi a “trudnym doświadczeniem”. Mimo to, meskalina wydaje się nieść ze sobą niewielkie ryzyko retrospekcji lub trwałego zaburzenia percepcji wywołanego enteogenami (HPPD). [34][35]
Większość meskaliny trafia bezpośrednio do wątroby, więc może być niebezpieczna dla osób z chorobami wątroby (choć w latach 50. i 60. XX wieku podawano ją wielu przewlekłym, często ciężko chorym alkoholikom bez oczywistych powikłań).[28] Ostrożne powinny być również osoby z problemami jelitowymi, wysokim ciśnieniem krwi, chorobami serca, cukrzycą lub chorobami psychicznymi.[20][36] Chociaż Pejotl (który również zawiera meskalinę) jest tradycyjnie spożywany przez kobiety Huichol w czasie ciąży, meskalina została powiązana z wadami płodu i powinna być również unikana przez kobiety w ciąży i karmiące piersią.[37][38]
ZASTOSOWANIE TERAPEUTYCZNE
05
Dużo łatwiej jest uwierzyć w uzdrowienia chorób psychicznych, pomimo tego że ilość badań w tym kierunku jest nadal bardzo ograniczona, są dowody sugerujące skuteczność meskaliny. Podobnie jak inne substancje psychodeliczne, potencjał terapeutyczny meskaliny był badany w latach 50. i 60. XX wieku, w tym w połączeniu z LSD. Wczesne wyniki wskazywały, że meskalina może być stosowana z powodzeniem w leczeniu nałogów i depresji, ale badania przerwano, gdy substancja została zaliczona do narkotyków.
Odnowione kliniczne zainteresowanie meskaliną potwierdza te odkrycia z połowy wieku. Najnowsze badania sugerują na przykład, że meskalina może zwiększać przepływ krwi i aktywność w korze przedczołowej, obszarze mózgu odpowiedzialnym za planowanie, rozwiązywanie problemów, regulację emocji i zachowań. Niska aktywność w tym obszarze jest powiązana z depresją i lękiem, co prowadzi naukowców do hipotezy, że meskalina może pomóc w złagodzeniu objawów tych zaburzeń.
Meskalina aktywuje również receptory serotoniny i dopaminy, co może pomóc poprawić nastrój i leczyć depresję. W rzeczywistości jednym z tradycyjnych zastosowań terapeutycznych pejotlu było działanie przeciwdepresyjne, a wśród członków Kościoła Indian Natywnych Amerykańskich, gdzie stosowanie Pejotlu jest powszechne, wskaźniki depresji są niskie.[40]
Badania wykazały, że korzyści przeciwdepresyjne meskaliny zależą czy osoba przyjmująca meskaline jest gotowa zaangażować się w doświadczenie i pracę nad sobą. W jednym z badań z połowy wieku pokazano, że niektóre z najważniejszych przemian lub przełomów nastąpiło miesiące po samym doświadczeniu, nawet jeśli początkowe doświadczenie psychodeliczne wydawało się być nieudane. W kontekście psychoterapii meskalina może być również pomocna w ponownym przeżywaniu lub przywoływaniu wypartych wspomnień.
Meskalina może również pomóc zmniejszyć myśli samobójcze, według naukowców z Uniwersytetu Alabamy.
Korzystając z danych z National Survey on Drug Use and Health, naukowcy odkryli, że osoby, które przynajmniej raz w życiu użyły psychedelika, wykazują niższy wskaźnik myśli samobójczych.
Badanie z 2013 r. wykazało również, że jednokrotne lub wielokrotne użycie meskaliny lub pejotlu w ciągu życia było znacząco związane z niższym wskaźnikiem agorafobii, zaburzenia lękowego.
Uzależnienie to kolejna obiecująca dziedzina zastosowań terapeutycznego potencjału meskaliny. Peyotl i Kaktus San Pedro (te dwie rośliny zawierają meskalinę), były od dawna używane w tradycyjnych ceremoniach do leczenia alkoholizmu. Co ciekawe, mimo że wskaźnik nadużywania alkoholu wśród plemion Navajo i innych Indian północnoamerykańskich jest podobno około dwukrotnie wyższy niż średnia w Stanach Zjednoczonych, jest on znacznie niższy wśród członków Kościoła Indian Natywnych Amerykańskich.[41][42][40] Korelacja ta nie jest oczywiście jednoznaczna, ale badania sugerują, że może istnieć coś więcej niż przypadkowy związek. Badacz z Harvard Medical School, który spędził lata na badaniu stosowania pejotlu, odkrył, że substancja ta zmniejsza wskaźnik alkoholizmu i narkomanii wśród Indian północnoamerykańskich.
W tradycyjnych zastosowaniach meskalina była używana do łagodzenia objawów gorączki, bólu głowy, udaru słonecznego i zapalenia stawów.[43] W rzeczywistości kaktus ten jest tradycyjnie postrzegany jako lek na wszystko i czasami jest przyjmowany codziennie. Według niektórych Indian północnoamerykańskich właściwe stosowanie pejotlu czyni wszystkie inne leki zbędnymi.[10] Chociaż istnieją kluczowe różnice między nowoczesną medycyną zachodnią a medyczno-religijnym podejściem mistyków i Indian północnoamerykańskich, badania kliniczne potwierdziły rolę meskaliny w łagodzeniu bólu a także zwiększenia poziomu hormonów wzrostu we krwi. [44][15]
ROZWÓJ OSOBISTY
06
Dowody anegdotyczne z pewnością potwierdzają to. Jeden użytkownik powiedział, że po spożyciu San Pedro był w stanie wydobyć na powierzchnię cały swój ból. Wyrwał tapetę ze ścian i namalował na nich swoją historię. Doświadczenie to pomogło mu zrozumieć swoją stłumioną walkę o wolność od matki. Był zdumiony bogactwem znaczenia, a także własną kreatywnością.[2]
Meskalina, podobnie jak inne psychodeliki, jest znana ze zwiększania kreatywności. W jednym badaniu, grupie 27 mężczyzn podano meskalinę i poproszono o rozwiązanie problemów, z którymi borykali się w pracy. Niektóre z tych problemów trwały już od miesięcy. Po zaledwie jednej dawce prawie wszyscy uczestnicy rozwiązali problem samodzielnie lub wymyślili nowe sposoby jego rozwiązania.[45] Meskalina może również zwiększać zdolności uczenia się: w innym badaniu naukowcy odkryli, że substancja ta pomagała złotym rybkom nauczyć się szybciej unikać wstrząsu elektrycznego.
Odkrycia te potwierdzają powszechny pogląd, że meskalina i inne psychodeliki mogą zwiększać kreatywność.
Jak powiedział psycholog Stanley Krippner, “to invent something new, one cannot be completely conditioned or imprinted” (“aby wymyślić coś nowego, nie można być całkowicie zamkniętym na nowe pomysły”).[46] Psychodeliki, takie jak meskalina, mają tendencję do rozpuszczania uprzedzeń i otwierania umysłu na nowe perspektywy.
Użytkownicy często doświadczają nowych perspektyw, które mogą wydawać się dziwne i nierealne. Podczas doświadczeń z meskaliną często zdarzają się “podróże poza ciałem”. Inni doświadczają poczucia, że zostali wprowadzeni do “szerszego, tajemniczego, ale bardzo rzeczywistego świata, który istniał tam od zawsze.”[3]
San Pedro może również pomóc w wzmocnieniu więzi interpersonalnych lub naprawieniu relacji rodzinnych.[2] Jako empatogen, meskalina wywołuje “poczucie uniwersalnego zrozumienia, połączenia z innymi ludźmi i zdolności do wspólnego rozwiązywania problemów” – nawet problemów, które są tłumione.[4] Wiele osób zyskuje na nowo odkrytą płynność emocjonalną i zdolność do wyrażania własnych emocji, a także w zrozumieniu emocji innych osób.[47] Doświadczenie z San Pedro charakteryzuje się poczuciem jedności z całym wszechświatem. Uczucie to może być bardzo głębokie i może prowadzić do zmiany w postrzeganiu świata.[12][48][49]
Mikrodozowanie
07
Podczas gdy psylocybina i LSD są częściej stosowane do mikrodozowania, meskalina jest dobrą alternatywą. W rzeczywistości wielu użytkowników uważa, że meskalina jest bardziej niezawodna niż LSD i psylocybina, a wielu z nich zgłasza również lepsze wyniki w zakresie rozwoju osobistego i korzyści. Meskalina ma również znacznie dłuższą historię stosowania, a dotyczy to również mikrodozowania. Indianie Rarámuri na przykład używali niewielkich ilości pejotlu podczas polowania, co pozwalało im podkradać się do jeleni przez wiele dni bez odpoczynku.[50]
Indianie Rarámuri, znani również jako Tarahumara, to lud tubylczy zamieszkujący północny Meksyk. Są znani ze swojej umiejętności biegania na długich dystansach, a także z stosowania pejotlu w celach religijnych i leczniczych. Indianie Rarámuri używali niewielkiej ilości pejotlu podczas polowania, aby zwiększyć swoje wytrzymałość i koncentrację, co pozwalało im podkradać się do jeleni przez wiele dni bez odpoczynku.[50]
Ludzie na całym świecie zgłaszają znacznie szerszy zakres korzyści z mikrodozowania meskaliny, w tym osobiste spostrzeżenia, poprawę nastroju, zwiększoną empatię i kreatywność, zmiany stylu życia, a nawet sny świadome.
Niektórzy ludzie odkryli również, że mikrodozowanie meskaliny jest pomocne w leczeniu objawów lub nawet przyczyn depresji, w tym doświadczania uczucia spokoju bez “znieczulenia” konwencjonalnymi lekami antydepresyjnymi.[37] Oznacza to, że mikrodozowanie meskaliny ma tendencję do przeciwnego efektu niż konwencjonalne leki antydepresyjne. Konwencjonalne leki antydepresyjne często powodują uczucie “znieczulenia”, które może być nieprzyjemne. Mikrodozowanie meskaliny natomiast ma tendencję do ostrzenia zmysłów i zwiększania czystości umysłu. W praktyce oznacza to, że mikrodozowanie meskaliny może pomóc osobom z depresją poczuć się bardziej świadomymi swojego otoczenia i siebie samych. Może również pomóc im poprawić koncentrację i kreatywność.
Oprócz efektów poznawczych, niewyczuwalne dawki meskaliny wykazują również działanie przeciwzapalne. W rzeczywistości jest to jedno z tradycyjnych medycznych zastosowań tego związku. Badanie z 2008 roku wykazało, że meskalina ma “niezwykle silne” działanie przeciwzapalne, a badanie z 2018 roku wykazało, że psychodeliki w ogóle pomagają regulować ścieżki zapalne, co może okazać się terapeutyczne w przypadku wielu chorób, w tym astmy, miażdżycy, zapalnej choroby jelit i chorób siatkówki.
Kwestie etyczne
08
San Pedro jest używany w różnych kulturach na całym świecie. Ważne jest, aby pamiętać o tym, że jest to święta roślina dla niektórych kultur. Uczestnictwo w ceremonii San Pedro wymaga pewnej wiedzy i szacunku dla tradycji.
Niektórzy postrzegają “egzotyczne” praktyki duchowe oparte na roślinach psychodelicznych chociażby takich jak San Pedro, jako zastępstwo praktyk w upadających organizacjach religijnych świata zachodniego. Praktyki takie często dostarczają autentyczności, której brakuje w religiach, które ludzie zachodu znali do tej pory. Doprowadziło to do umocnienia stereotypu “szlachetnego dzikusa”, który postrzega rdzenne kultury oczernione przez świat zachodni, podczas gdy niektóre ich praktyki są wychwalane.
Swobodny obrót rynkowy w celu uzyskania korzyści finansowych często stoi w sprzeczności z tradycyjnymi praktykami rdzennych mieszkańców Amazonii i Andów, wprowadzając kolejny poziom złożoności etycznej.
Kwestia komercjalizacji roślin leczniczych jest szeroko dyskutowana. Niektórzy rdzenni mieszkańcy i organizacje uważają, że osoby nie należące do tradycyjnej linii rodowej lub uważane za „obcych” nie powinny ich używać. Wielu sugeruje również, że stosowanie substancji przez zachodnich ludzi jest formą przywłaszczenia kulturowego.
Grupy tubylcze sprzeciwiają się pobieraniu opłat za ceremonię z powodów religijnych. Jednak niektóre grupy tubylcze widzą w tym sposób na wsparcie swoich społeczności, co sprawia, że wielu Amazonian z chęcią uczestniczy w przemyśle medycyny roślinnej. Niektóre grupy tubylcze uważają, że rozpowszechnianie ich ceremonii jest pozytywnym zjawiskiem, nawet jeśli oznacza to udział obcokrajowców.
Jednak w miarę jak “turystyka psychodeliczna” staje się coraz potężniejszą branżą w Ameryce Południowej, pojawiają się również obawy dotyczące niezrównoważonego zbierania roślin. Tak jest w przypadku Peyotla, który obecnie uważany jest za gatunek zagrożony wyginięciem. San Pedro jest bardziej obfity i odrasta znacznie szybciej niż Peyotl, ale zniszczenie jego naturalnego środowiska stanowi zagrożenie nie tylko dla samej rośliny, ale także dla otaczających ją świętych praktyk.
Niektórzy podkreślają, że mądrość kultur dorzecza Amazonki będzie dostępna dla całej ludzkości tylko poprzez sprowadzenie osób z zewnątrz. Siły globalizacji nie można już powstrzymać, więc San Pedro i inne tradycyjne praktyki będą nadal rozpowszechniane na całym świecie. To od nas, osób z zewnątrz, zależy zapewnienie, że będzie to robione w bardziej szanowany sposób niż miało to miejsce w wielu przypadkach do tej pory.
HISTORIA
09
Konkwistadorzy katoliccy zakazali używania San Pedro w celach mistyczno-religijnych i leczniczych, ale nie tak bardzo demonizowali tę roślinę jak peyotl.[10][19] Możliwe, że wczesne skojarzenie San Pedro z chrześcijańskimi symbolami i świętami mogło pomóc roślinie przetrwać w tym czasie. Na przykład ceremonie curanderismo San Pedro odbywały się 24 czerwca, w dniu Narodzenia Jana Chrzciciela, a sama nazwa rośliny – San Pedro, hiszpańskie tłumaczenie Święty Piotr – sugeruje, że podobnie jak chrześcijański święty, kaktus „trzyma klucze do nieba”.[60].
Konkwistadorzy narzucili nowe znaczenie San Pedro, ale to znaczenie zostało nałożone na istniejące, przedhiszpańskie idee. San Pedro był od dawna kojarzony z wodą, a konkretnie z płodnością Pachamamy („matki ziemi”) i mistycznymi połączeniami między światami.[9] Ekwadorska nazwa aguacolla wywodzi się od hiszpańskiego słowa agua („woda”) i keczuańskiego słowa „colla” („królowa”) lub od innego keczuaskiego terminu oznaczającego coś ukrytego lub okultystycznego – innymi słowy „ukrytą wodę” lub portal do „innego świata”[10].
Podróże poza ciałem są znakiem rozpoznawczym tradycyjnego stosowania San Pedro. Niektórzy nawet spekulują, że Linie Nazca— geoglify południowego Peru — służyły jako „święte mapy” do “podróży poza ciała”.[9] Wiatr (symbolizowany przez remolinos, czyli wiry) jest również ważny dla San Pedro i może być postrzegany jako zapowiedź dobrego zdrowia podczas ceremonii lub jako przybycie ducha rośliny. Mówi się, że duch ten przybiera różne formy, gdy manifestuje się w ten sposób z powietrza, w tym gringo z blond włosami, księcia lub księżniczkę Inków, zwierzę (takie jak jaguar) lub sam San Pedro/Święty Piotr.[10] Przed (ponownym) odkryciem San Pedro w 1945 r. botanicy nie byli świadomi istnienia jakichkolwiek kaktusów zawierających meskalinę poza Pejotlem. Chociaż stwierdzono, że zawiera mniej związku psychodelicznego niż Pejotl (<2% suchej masy i 0,12% świeżego).[61] Kiedy meskalina i peyotl zostały zakazane w Stanach Zjednoczonych w 1970 roku, San Pedro, jak się wydaje, umknęło uwadze ustawodawców: ludzie swobodnie sprzedawali go jako „naturalny i legalny” środek psychodeliczny, a nawet główne centra ogrodnicze nadal utrzymywały tę roślinę w swoim asortymencie.[22]
Obecnie San Pedro jest używany mniej więcej tak, jak był kiedyś używany – do leczenia duchowego i fizycznego. Antropolodzy i etnografowie znający jego kontekst kulturowy przyczynili się do jego rozpowszechnienia na całym świecie.[10]
FAQ
10
Czy Peruwiański kaktus pochodniowy (Trichocereus macrogonus) ma 10 razy więcej meskaliny niż San Pedro?
Adam Gottlieb wysunął to twierdzenie w swojej książce „Peyote i inne psychoaktywne kaktusy” (1977), ale bez żadnych dowodów na poparcie. W swojej książce „Pharmacotheon” (1993), Jonathan Ott również stwierdził, że kaktus pochodniowy zawiera najwyższą koncentrację meskaliny spośród wszystkich gatunków Trichocereus (/Echinopsis), ale wydaje się, że pominął dowody przeciwne.[44]
Od jakiegoś czasu odbywa się dyskusja czy aby “San Pedro” odnosi się tylko do T. pachanoi czy też całej zakresu gatunków Trichocereus (/Echinopsis) włączając w to kaktusa pochodniowego (T. peruvianus/E). Dla jasności, w większości wypadków “San Pedro” odnosi się tylko do gatunku T. pachanoi, ale powszechnie spotyka się inne blisko powiązane gatunki sprzedawane również jako San Pedro.
W odniesieniu do tego który zawiera najwięcej meskaliny wygląda na to że jest to T. pachanoi. Analizy przeprowadzone na kaktusie pochodniowym wykazały że zawiera on do 0.817% koncentracji meskaliny (w ususzonej całej roślinie), podczas gdy niektóre egzemplarze nie zawierały meskaliny wcale. Dla porównania, T. pachanoi może zawierać aż do 2.375% koncentracji meskaliny.
Analizy zawartości meskaliny w samej skórze wykazały że różnica zawartości może być większa w porównaniu z całą rośliną: 0.24-0.25% w kaktusie pochodniowym (lub nawet do 0.5% w podgatunkach Puquiensis) i nawet do 4.7% w T. pachanoi.[63]
Należy jednak zauważyć, że zawartość meskaliny różni się tak bardzo u T. pachanoi i T. peruvianus, że różnice w obrębie każdego gatunku mogą czasami być większe niż różnice między nimi. Innymi słowy, niektóre peruwiańskie sadzonki pochodni mogą mieć dziesięciokrotnie większą zawartość meskaliny niż niektóre sadzonki San Pedro – ale nie jest to ogólna zasada.
Czy można Meskalinę wykryć w teście na obecność narkotyków?
Meskalinę można wykryć w moczu przez jeden do czterech dni po użyciu, ale nie jest ona uwzględniona ani w standardowych, ani w rozszerzonych testach na obecność narkotyków.[64]
Czy są jakieś zagrożenia?
Nie wydaje się, aby San Pedro ani meskalina powodowały jakiekolwiek zgony — przynajmniej nie w wyniku ich działania fizycznego. Jak w przypadku każdego środka psychodelicznego, podejście z lekceważącym nastawieniem i oraz braku dbałości o otoczenie mogą prowadzić do ryzyka. Może również powodować problemy u osób z chorobami psychicznymi, chorobami serca, nadciśnieniem tętniczym i problemami z wątrobą, a także u kobiet w ciąży lub karmiących piersią. Aby uzyskać więcej informacji na temat bezpiecznego stosowania San Pedro, zapoznaj się z sekcją Korzyści i zagrożenia.
San Pedro jak i inne psychodeliki mogą wywołać krótkoterminowe stany psychozy jeśli nie przestrzega się zasad odpowiedzialnego podejścia do nich. Powszechnie jest to postrzegane jako “bad trip”, lub też po prostu trudne doświadczenie i jest mało prawdopodobne aby wywoływało problemy w dłuższym terminie.
Jak przyjąć San Pedro?
San Pedro najlepiej przyjmować na pusty żołądek w formie naparu, soku lub suszonego proszku (np. w kapsułkach lub zamieszanego w wodzie).[1][25] Należy spodziewać się gorzkiego smaku, nieprzyjemnego smaku trudnego do przełknięcia. Popijanie sokiem owocowym (zwłaszcza niesłodzonym sokiem z grejpfruta) może pomóc, ale ludowa mądrość głosi, że “jeśli serce jest czyste, goryczy nie poczujesz”.[65] Innymi słowy, jeśli jesteś świadomy goryczy i doświadczasz jej bez oporu, odruch wymiotny nie powinien się włączać.
Czy uprawa San Pedro w domu jest legalna?
Uprawa San Pedro jest legalna w większości krajów, w tym w USA i Wielkiej Brytanii, ale nie zawsze jest legalne jej spożycie.
San Pedro jest łatwy w uprawie z sadzonek i może rosnąć w różnych warunkach, zarówno w pomieszczeniach, jak i na zewnątrz. Kaktus lubi jednak znacznie więcej wody niż większość innych kaktusów.
Jeśli uprawiasz San Pedro dla meskaliny, zwróć uwagę, że zwykła forma ogrodnicza T. pachanoi (zwana “pachanot”) zawiera jej mało lub wcale.
Gdzie kupić San Pedro?
Nie chcesz hodować własnego San Pedro w domu ani szukać go w Andach? Nie martw się, nie jesteś sam. Na szczęście możesz kupić kaktusy San Pedro w internecie lub w lokalnych centrach ogrodniczych.
Jak przechowywać San Pedro?
San Pedro należy wysuszyć i przechowywać w chłodnym, ciemnym i suchym miejscu. W takich warunkach może przetrwać tysiące lat i nadal zawierać meskalinę.
Czy dochodzi do tolerancji na meskalinę?
Tolerancja na meskalinę rozwija się niemal natychmiast i do powrotu do stanu wyjściowego potrzeba około 7 dni abstynencji. Istnieje również efekt krzyżowej tolerancji z LSD i innymi psychodelikami. Oznacza to, że działanie tych substancji będzie zmniejszone do 7 dni po spożyciu meskaliny i odwrotnie. [14]
Meskalina nie powoduje uzależnienia i wiele osób raportuje, że chęć jej zażywania z czasem maleje.
Czy mogę mieszać San Pedro z innymi substancjami ?
Unikaj łączenia San Pedro z lekami na ciśnienie krwi, tramadolem, immunomodulatorami, alkoholem i środkami stymulującymi, takimi jak kokaina i amfetamina.[67]
Dowody anegdotyczne donoszą o dobrych doświadczeniach z mieszaniem San Pedro z LSD lub konopią indyjską i innymi substancjami psychoaktywnymi.[9][5] Wydaje się również, że wiąże się z niskim ryzykiem lub pozytywnie synergistycznie z psylocybiną, DMT i ketaminą. Więcej informacji.
Jednak zawsze najlepiej jest zachować ostrożność i unikać łączenia meskaliny z jakimkolwiek innym lekiem, w tym z lekami na receptę.
PRZYPISY
11
[1] Pachanoi, T. (2015, Feb 10). A Psychedelic Catalyst for Healing. Zaczerpnięte z: https://erowid.org/plants/cacti/cacti_info1.shtml.
[2] Psilocybe. (2003, Aug 22). IN The Art: An Experience with Cacti – T. pachanoi (exp26305). Zaczerpnięte z: https://erowid.org/experiences/exp.php?ID=26305.
[3] Antun. (2017, Mar 15). The Domain of This Plant Is Space: An Experience with Cacti – T. pachanoi (exp109945). Zaczerpnięte z: https://erowid.org/experiences/exp.php?ID=109945.
[4] SlipKnot420. (2004, Dec 3). Let’s Spend a Lifetime Here: An Experience with Cacti – T. pachanoi (exp37131). Zaczerpnięte z: https://erowid.org/experiences/exp.php?ID=37131.
[5] Peaceful_Tripper420. (2007, Mar 17). Tranquil Visions in the Heart of Nature: An Experience with Cacti – T. pachanoi (exp42192). Zaczerpnięte z: https://erowid.org/experiences/exp.php?ID=42192.
[6] Look to the Sky. (2017, Jul 9). War Amongst the Clouds: An Experience with Cacti – San Pedro (exp100145). Zaczerpnięte z: https://erowid.org/experiences/exp.php?ID=100145.
[7] Schultes, R.E., Hofmann, A., Rätsch, C. (2001). Plants of the Gods: Their Sacred, Healing, and Hallucinogenic Powers. Rochester, VT: Healing Arts Press.
[8] Sharon, D. (1972). The San Pedro Cactus in Peruvian Folk Healing. In Furst, P.T. (Ed.), Flesh of the Gods: The Ritual Use of Hallucinogens (pp.114-135). New York, NY: Praeger Publishers. Zaczerpnięte z: https://erowid.org/plants/cacti/cacti_guide/cacti_guide_trichoce.shtml
[9] Rätsch, C. (2005). The Encyclopedia of Psychoactive Plants: Ethnopharmacology and Its Applications. Rochester, VT: Inner Traditions/Bear.
[10] Glass-Coffin, B. (2010). Shamanism and San Pedro through Time: Some Notes on the Archaeology, History, and Continued Use of an Entheogen in Northern Peru. Anthropology of Consciousness, 21(1):58-82. Zaczerpnięte z: https://doi.org/10.1111/j.1556-3537.2010.01021.x.
[11] Sergey Baranov (2017). Mescaline: An Ancient Medicine for the Soul. Zaczerpnięte z: https://grahamhancock.com/baranovs19/
[12] Anopseudonym. (2010, Apr 7). Metamorphosis: An Experience with Cacti – T. pachanoi (exp78714). Zaczerpnięte z: https://erowid.org/experiences/exp.php?ID=78714.
[13] Smythies, J.R. (1953). The Mescaline Phenomena. The British Journal for the Philosophy of Science, 3(12):339-347. Zaczerpnięte z: https://doi.org/10.1093/bjps/III.12.339.
[14] PsychonautWiki. (2018, Feb 21). Mescaline. Zaczerpnięte z: https://psychonautwiki.org/wiki/Mescaline.
[15] Dobkin, M. (1969). Folk Curing With a Psychedelic Cactus in the North Coast of Peru. International Journal of Social Psychiatry, 15(1):23-32. Zaczerpnięte z: https://doi.org/10.1177/002076406901500102
[16] Dobkin, M. (1968). Trichocereus pachanoi—A Mescaline Cactus Used in Folk Healing in Peru. Economic Botany, 22(2):191-194. Zaczerpnięte z: https://www.jstor.org/stable/4252948.
[17] Davis, E.W. (1983). Sacred Plants of the San Pedro Cult. Botanical Museum Leaflets, 29(4):367-383. Zaczerpnięte z: https://www.jstor.org/stable/41762855.
[18] Erowid. (2015, Feb 10). Peruvian San Pedro Use. Zaczerpnięte z: https://erowid.org/plants/cacti/cacti_culture1.shtml.
[19] Bussmann, R.W., Sharon, D. (2006). Traditional medicinal plant use in Northern Peru: tracking two thousand years of healing culture. Journal of Ethnobiology and Ethnomedicine, 2:47. Zaczerpnięte z: https://dx.doi.org/10.1186%2F1746-4269-2-47.
[20] Heaven, R. (2015, Feb 10). San Pedro, The Miracle Healer. Zaczerpnięte z: https://erowid.org/plants/cacti/cacti_writings1.shtml.
[21] Sharon, D. (1978). Wizard of the Four Winds: A Shaman’s Story. New York, NY: Free Press.
[22] Crosby, D.M., McLaughlin, J.L. (1973). Cactus Alkaloids. XIX. Crystallization of Mescaline HCl and 3-Methoxytyramine HCl from Trichocereus pachanoi. Lloydia, 36(4):416-418. Zaczerpnięte z: https://www.semanticscholar.org/paper/Cactus-alkaloids.-XIX.-Crystallization-of-mescaline-Crosby-McLaughlin/61647b01cf0877ff0a4ed326ddc4237e09f6c982.
[23] Barton, S. (1994, Sep). San Pedro Potency FAQ. Zaczerpnięte z: https://erowid.org/plants/cacti/cacti_sanpedro_potency_faq.shtml.
[24] Trout, K. (2014). Cactus Chemistry By Species. Mydriatic Productions.
[25] Erowid. (2015, Feb 20). San Pedro Dosage Discussion. Zaczerpnięte z: https://erowid.org/plants/cacti/cacti_dose1.shtml.
[26] Erowid. (2015, Feb 10). Visionary Cactus Guide — Tricocereus. Zaczerpnięte z: https://erowid.org/plants/cacti/cacti_guide/cacti_guide_trichoce.shtml.
[27] Ask Erowid. (2002, Feb 25). Is it true that only some parts of a San Pedro cactus contain Mescaline? Zaczerpnięte z: https://www.erowid.org/ask/ask.php?ID=2942.
[28] Stafford, P. (1992). Psychedelics Encyclopedia (3rd ed.). Berkeley, CA: Ronin Publishing.
[29] Kovacic, P., Somanathan, R. (2009). Novel, unifying mechanism for mescaline in the central nervous system. Oxidative Medicine and Cellular Longevity, 2(4):181-190. Zaczerpnięte z: https://doi.org/10.4161/oxim.2.4.9380.
[30] Ferri, S., Arrigo Reina, R., Spadaro, C., Braga, P. (1977). 6-Hydroxydopamine Inhibits Some Effects of Mescaline Centrally Administered to Rabbits. Psychopharmacology, 55:147-149. Zaczerpnięte z: https://doi.org/10.1007/bf01457850.
[31] Ask Erowid. (2001, Mar 8). Can mescaline kill? Zaczerpnięte z: https://erowid.org/ask/ask.php?ID=1778.
[32] Brown, R.E. (1973). The Psychedelic Guide to the Preparation of the Eucharist. Austin, TX: Linga Sharira Incense Co.
[33] Halpern, J.H., Sherwood, A.R., Hudson, J.I., Yurgelun-Todd, D., Pope, H.G. Jr. (2005). Psychological and cognitive effects of long-term peyote use among Native Americans. Biological Psychiatry, 58(8):624-31. Zaczerpnięte z: https://doi.org/10.1016/j.biopsych.2005.06.038.
[34] Koupilová, M., Henrink, J., Krs, O. (1999). Influencing of spatial memory in rats by DSP-4 and mescaline. Acta Medica (Hradec Kralove), 42(2):69-72. Zaczerpnięte z: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10596419/.
[35] Molinengo, L., Cassone, M.C., Baroli, A., Orsetti, M. (1986). Mescaline action on “memory decay” and “problem solving” behavior in the rat. Progress in Neuro-Psychopharmacology & Biological Psychiatry, 10(6):709-15. Zaczerpnięte z: https://doi.org/10.1016/0278-5846(86)90055-2.
[36] steppingintofreedom. San Pedro (Huachuma) and prescribed medication. Zaczerpnięte z: http://www.steppingintofreedom.com/huachuma-and-prescribed-medication.
[37] Meyer, S. (2011, May 24). Should I Use Peyote If I Am Pregnant or Breastfeeding? Zaczerpnięte z: http://nativemothering.com/2011/05/should-i-use-peyote-if-i-am-pregnant-or-breastfeeding/.
[38] Natural Standard. (2011). Peyote. Zaczerpnięte z: http://www.healthprioritiesinc.com/ns/DisplayMonograph.asp?StoreID=c8ad0990cf0d44a5bac9118cf4159a55&DocID=bottomline-peyote.
[39] Ask Erowid. (2007, Aug 3). Are MAOIs dangerous in combination with some Trichocereus cacti? Zaczerpnięte z: https://www.erowid.org/ask/ask.php?ID=3089.
[40] Horgan, J. (2009, Jan 12). Curing Drug and Alcohol Addiction with Peyote. Zaczerpnięte z: http://discovermagazine.com/2009/the-brain/peyote.
[41] Winkelman, M.J. (2015). Psychedelics as Medicines for Substance Abuse Rehabilitation: Evaluating Treatments with LSD, Peyote, Ibogaine and Ayahuasca. Current Drug Abuse Reviews, 7(2):101-16. Zaczerpnięte z: https://doi.org/10.2174/1874473708666150107120011.
[42] Pacific Standard Staff. (2016, Oct 10). What’s behind the myth of Native American alcoholism? Zaczerpnięte z: https://psmag.com/news/whats-behind-the-myth-of-native-american-alcoholism.
[43] Garuda444. (2017, Jan 6). Spirit Animal Communion: An Experience with Cacti – T. pachanoi (exp96587). Zaczerpnięte z: https://erowid.org/experiences/exp.php?ID=96587.
[44] Erowid, F. (2001). A Look at the Mescaline Content of T. peruvianus and T. pachanoi. Erowid Extracts, 2:20-21. Zaczerpnięte z: https://erowid.org/plants/cacti/cacti_article1.shtml.
[45] Smith, P. The Diverging Mind. Zaczerpnięte z: http://volteface.me/features/the-diverging-mind/.
[46] Krippner, S. (1969). Mescaline, Psilocybin, and Creative Artists. Zaczerpnięte z: http://www.psychedelic-library.org/artist.htm.
[47] a soul. (2005, Jul 26). Enlightenment: An Experience with Cacti – T. pachanoi (exp40970). Zaczerpnięte z: https://erowid.org/experiences/exp.php?ID=40970.
[48] Han Solo. (2007, Jan 11). In the Embrace of Pachamama: An Experience with Cacti – T. pachanoi (exp50479). Zaczerpnięte z: https://erowid.org/experiences/exp.php?ID=50479.
[49] Visionary. (2007, Apr 12). A Message from the Plant: An Experience with Cacti – T. pachanoi & Meditation (exp56932). Zaczerpnięte z: https://erowid.org/experiences/exp.php?ID=56932.
[50] Gottlieb, A. (2009). Peyote and Other Psychoactive Cacti. Berkeley, CA: Ronin Publishing.
[51] Erowid. (2016, Sep 15). Mescaline-containing Cacti – Legal Status. Zaczerpnięte z: https://erowid.org/plants/cacti/cacti_law.shtml.
[52] AP. (2019, Jun 5). The Latest: Oakland 2nd US city to legalize magic mushrooms. Zaczerpnięte z: https://www.apnews.com/ff023dfbf4534eba8622f504d272ff00.
[53] Decriminalize Nature Oakland. Zaczerpnięte z: https://www.decriminalizenature.org/dno-resolution.
[54] Controlled Drugs and Substances Act (S. C. 1996, c. 19). Schedule III. Zaczerpnięte z: http://laws.justice.gc.ca/eng/acts/C-38.8/page-14.html#docCont.
[55] Drug Law Reform in Latin America. (2016). Country information. Zaczerpnięte z: http://www.druglawreform.info/en/country-information.
[56] Johnson, C. (2018). Magic Medicine. Beverly, MA: Fair Winds Press.
[57] Carod-Artal, F.J., Vázquez-Cabrera, C.B. (2006). Mescaline and the San Pedro cactus ritual: archaeological and ethnographic evidence in northern Peru. Revista de neurologia, 42(8):489-98. Zaczerpnięte z: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16625512/.
[58] Cordy-Collins, A. (1982). Psychoactive Painted Peruvian Plants: The Shamanism Textile. Journal of Ethnobiology, 2(2):144-153. Zaczerpnięte z: https://ethnobiology.org/sites/default/files/pdfs/JoE/2-2/cordy-Collins1982.pdf.
[59] Sharon, D. (2001). Ethnoarchaeological evidence for San Pedro (Trichocereus pachanoi) use in northern Peru. Eleusis, 5:13-59. Zaczerpnięte z: https://www.researchgate.net/publication/7154032_Mescaline_and_the_San_Pedro_cactus_ritual_Archaeological_and_ethnographic_evidence_in_northern_Peru.
[60] Sharon, D. (2000). Shamanism & the Sacred Cactus: Ethnoarchaeological Evidence for San Pedro Use in Northern Peru. San Diego, CA: San Diego Museum of Man.
[61] Trenary, K. History Of Mescaline. Zaczerpnięte z: https://mycotopia.net/topic/51844-the-history-of-mescaline-by-klaus-trenary/.
[62] Downer, C.C. (2006, Feb 6). INSIGHTS: Mining Peru’s Andean Forests Puts Unique Species, Ecosystem at Risk. Zaczerpnięte z: http://ens-newswire.com/2017/04/06/insights-mining-perus-andean-forests-puts-unique-species-ecosystem-at-risk/.
[63] Ogunbodede, O., McCombs, D., Trout, K., Daley, P., Terry, M. (2010). New mescaline concentrations from 14 taxa/cultivars of Echinopsis spp. (Cactaceae) (“San Pedro”) and their relevance to shamanic practice. Journal of Ethnopharmacology, 131(2):356-362. Zaczerpnięte z: https://doi.org/10.1016/j.jep.2010.07.021.
[64] Erowid. (2015, Feb 10). Mescaline – Drug Testing. Zaczerpnięte z: https://erowid.org/chemicals/mescaline/mescaline_testing.shtml.
[65] Gottlieb, A. (1997). Peyote and Other Psychoactive Cacti. Berkeley, CA: Ronin Publishing.
[66] AlbertKLloyd. (2014, Jan 13). correcting san pedro myths (work in progress) [Online forum comment]. Zaczerpnięte z: https://www.dmt-nexus.me/forum/default.aspx?g=posts&t=52630.
[67] Therapeutic Research Faculty. (2009). PEYOTE: Uses, Side Effects, Interactions and Warnings – WebMD. Zaczerpnięte z: https://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-473-peyote.aspx?activeingredientid=473&activeingredientname=peyote.